Kraje vlastní operační programy nepotřebují
Nyní však, v době, kdy vznikají nová pravidla pro další rozpočtové období 2014-2020, přichází opět Asociace krajů se svou "spásnou" myšlenkou o vzniku a získání regionálních operačních programů pro každý region zvlášť a začínají tak opět komplikovat dosud probíhající vyjednávání o nových operačních programech. Asociace krajů žádá, aby bylo pro kraje alokováno až 60 procent slibovaných peněz a to proto, aby mohly kraje samy rozhodovat, kam peníze půjdou, protože samy prý nejlépe vědí, kde peníze použít.
Dle mého názoru jde ovšem jen o přesun finančních prostředků a moci tam, kde vůbec není třeba. Proč by měly kraje opět spravovat jednotlivé regionální operační programy? Vždyť to není vůbec třeba. A zvláště v době, kdy jsou kraje oranžové a budoucí politické rozložení ukazuje na levicově vedená ministerstva?
Pro ty, kteří se moc nevyznají v zákonech, v ČR platí od roku 2000 zákon č. 248/2000 Sb. o podpoře regionálního rozvoje. Tento zákon přikazuje MMR, aby ve spolupráci s ostatními dotčenými ústředními správními úřady a kraji na základě průběžné analýzy hospodářského a sociálního rozvoje státu navrhlo vymezení regionů, jejichž rozvoj je třeba s ohledem na vyvážený rozvoj státu a vyrovnávání rozdílů mezi úrovněmi jeho jednotlivých územních celků podporovat a za tímto účelem vypracovává návrh strategie regionálního rozvoje.
A dále také v § 9 říká, že kraje vyprácovavají Program rozvoje územního obvodu kraje, který zejména obsahuje:
-
analýzu hospodářského a sociálního rozvoje územního obvodu kraje, charakteristiku slabých a silných stránek jeho jednotlivých částí a hlavní směry rozvoje, -
vymezení regionů, jejichž rozvoj je třeba podporovat s ohledem na vyvážený rozvoj kraje, spolu s uvedením oblastí, na něž má být podpora zaměřena včetně navrhovaných opatření, -
úkoly a priority v rozmístění a rozvoji občanské vybavenosti, infrastruktury, životního prostředí, sociální politiky, vzdělávání a dalších odvětví v jeho samostatné působnosti.
Proto absolutně nerozumím tomu, proč by měly být tyto finanční prostředky přesunuty opět na Kraje, které sice čerpají, ale centrálně jsou pak těžko hlídatelné v tom, zda jdou peníze opravdu tam, kde jsou potřeba, či si jen nějaký z hejtmanů nezvelebuje vesnici, ve které bydlí jako například David Rath.
Nenechme se tedy zlákat neopodstatněnými prosbami a ponechme operační programy na centrální úrovni, jsou zde totiž (v limitované míře) lépe hlídatelné. Využijme těchto analýz, jejichž vnik nám přikazuje zákon a směřujme dle toho peníze opravdu tam, a tím je především myšleno do regionů, kde je to opravdu třeba.
Jednotlivá ministerstva by měla vypisovat jak centrální výzvy pro čerpání z nových OP, ale dle mého názoru, by měla především využívat těchto zákonem určených analýz a poté dle toho, co kraje opravdu potřebují podpořit, vypisovat jednotlivé výzvy pro čerpání z OP na ty oblasti, které jsou opravdu potřeba a to napříč ministerstvy. Jednotlivé kraje jsou totiž specifické oblasti a každý z nich má své specifické problémy, které by se právě těmito speciálně vytvořenými výzvami na jednotlivé hospodářské oblasti mohly řešit.
Ale to jen v tom případě pokud jde Asociaci krajů opravdu jen o to, aby se jejich kraje rozvíjely. Není totiž absolutně nutné vládnout daným finančním prostředkům. Jde přeci o to dělat hospodářskou politiku efektivně, koordinovaně a především cíleně. Nebo se opět stane, že kraje dostanou finanční prostředky, které se sice utratí, ale rozvoji kraje to pomůže minimálně.
Další variantou ovšem může být opravdu boj o peníze a moc, kterou sebou tyto nemalé finanční prostředky přinášejí a pak se ČR opět nepoučí ze svých chyb. Peníze se vyčerpají a efekt bude nulový. Nebo spíše, dalo by se říci, minimální, protože životní úroveň některých se opravdu tímto zvýší.. Ovšem všeobecný blahobyt pod tímto přerozdělováním nehledejme.
Je tedy na současné vládě v demisi a budoucí vládě vzešlé z voleb, zda tyto neopodstatněné prosby vyslyší a tím, že bude již vyjednávaný proces přerozdělení měnit, opět zbrzdí budoucí čerpání. A nebo bude svou hospodářskou politiku dělat s rozumem a peníze do krajů bude posílat z centrální úrovně na základě relevatních analýz a na základě potřeb vzešlých právě z krajů.
Michal Pícl
Zeman se mýlí! Nedočerpání 35 mld. Kč by byl úspěch!
Prezident Miloš Zeman se dnes nevybíravě obořil do vlády, že je odpovědná za to, že Česko nevyčerpá asi 35 mld. Kč z evropských fondů. Prezident hovořil o laxnosti a neschopnosti.
Michal Pícl
V čem se liší rozpočet Sobotkovy vlády od těch pravicových?
Poslanecká sněmovna dnes schválila návrh rozpočtu na rok 2016. Tento rozpočet nadále podporuje hospodářský růst, růst příjmů a zaměstnanost.
Michal Pícl
Kdo opravdu může za nedočerpání Operačního programu Doprava
V pátek 16. 1. 2015 zazněla v Událostech na České televizi informace, že za nedočerpání Operačního programu Doprava (OP D) může tato vláda a slovy Martina Novotného (místopředseda ODS) jsme se dozvěděli, že by vláda měla přestat řečnit a raději začít stavět.
Michal Pícl
Hranice na Moravě - Nečeká nás další LG. Philips?
Do Hranic na Moravě míří další mezinárodní koncern. V červenci 2013 bylo podepsané rozhodnutí o udělení investiční pobídky zahraničnímu investorovi, nyní z Velké Británie a to společnosti Smiths Medical Group Limited, která se zabývá výrobou zdravotnických pomůcek.
Michal Pícl
Krizový stav v Moravskoslezském kraji - Jaké překvapení!
I přes včerejší protest odborářů oznámili akcionáři NWR společně se Zdeňkem Bakalou postupné uzavření dolu Paskov a dle dosavadních předpokladů by se tak na dlažbě mělo ocitnout několik tisíc zaměstnanců.
Michal Pícl
Problém jménem Technologická agentura
Technologická agentura vznikla v roce 2009 za vlády Jana Fischera, podle zdrojů TA ČR, jako "reflexe reformních snah o odstranění roztříštěnosti podpory českého výzkumu a vývoje včetně zjednodušení administrativy spojené s poskytováním účelových podpor". Nelze ovšem nezmínit, že podporu VaV v současnosti a hlavně pro budoucí rozpočtová období chce spíše tříštit. Ale vše popořádku...
Michal Pícl
Fischerův politický marketing na zvracení
Dlouho jsem přemýšlel, zda vůbec na tuto marketingovou show, kterou předvádí Jan Fischer, nějak reagovat, ovšem díky včerejšímu vysílání Otázek Václava Moravce mi to prostě nedalo jinak.
Michal Pícl
Otevřený dopis Janu Fischerovi
Vážený pane, Jane Fischere, mě opravdu nevadí, že jste byl členem KSČ, tak jako Tomáši Hanákovi. Každý má právo na chyby a za tu dobu, kdy v ní nejste jste možná udělal mnoho dobrého, abyste svou chybu napravil.
Michal Pícl
Langšádlová také volá policejnímu prezidentovi
V dnešním Interview ČT24 přiznala Helena Langšádlová (místopředsedkyně TOP09), že také volala policejnímu prezidentovi.
Michal Pícl
Kdo je skutečný premiér?
Tak a máme to! Dva kohouti na jednom smetišti a nyní se snad ukaže, kdo je silnější a kdo má silnější slovo.
Michal Pícl
Mnoho povyku pro Pospíšila
Už je to několik dní, co byl odvolán ministr Pospíšil. Ministr, který byl hned po svém odvolání pasován do role politické oběti. Ministr, který byl po svém odvolání pasován do role jediného ministra bojujícího proti korupci.
Michal Pícl
Průšvih jménem Parkanová
TOP 09 byla do nedávna poslední parlamentní stranou, na jejíchž zádech nebyla žádná nálepka korupčního skandálu. Nyní však čelí daleko rozsáhlejšímu a dražšímu skandálu, než slavná aféra s krabicovou sedmičkou. Minulý týden požádala police Poslaneckou sněmovnu, aby vydala k trestnímu stíhání exministryni obrany Vlastu Parkanovou, kvůli předraženým nákupům dopravních letounů CASA za 658 milionů korun. To, co potom následovalo, nemá opravdu v moderní společnosti obdoby.
Michal Pícl
Akce Kristýna Kočí II.
Nahrávání, sledování, vyhrožování, vydírání, uplácení, soudy, rozsudky, obviňování. To jsou specifika jedné z vládních stran, která se přelévají až na půdu vládní koalice. Jen jsme si pár dnů odpočinuli od jedné vládní krize, v pořádí už snad 56, máme tu další. Koalice nás prostě nenechá odpočinout! Show must go on!
Michal Pícl
Bártova nebetyčná drzost
Dnešní výrok pana Bárty v nedělních Otázkách Václava Moravce ve mě vyvolal naprostý úžas a údiv, kolik drzosti v sobě může mít člověk, který je odsouzený, byť zatím jen nepravomocně a člověk, který by jako poslanec České republiky měl reprezentovat zájmy občanů. Už mi opravdu uniká, co vše je v české politice možné a dnešní výrok pana Bárty, že to aby očistil své jméno, je v zájmu občanů České republiky, mi přijde jako naprostý vrchol slizkosti a hnusu, který musíme každým dnem snášet.
Michal Pícl
VĚCI VEŘEJNÉ - Voličův Velký omyl
Tato vládní strana, která je často nazývána jako "politický projekt ABL", se již dlouhou dobu pohybuje od jednoho skandálu k druhému, zatěžuje náš politický systém a ačkoli se před volbami kasaly svou křišťálovou čistostí, vypadá to, že zas tak čistí nebudou. Faktický šéf VV Vít Bárta čeká na rozsudek soudu za uplácení svých spolustraníků, stranický šéf Radek John figuroval u podpisu smlouvy s Lesy ČR na kontroverzní kuchařku a co je asi nejvíce do očí bijící, je jejich neprůhledné financování přes Panamu a nekonečné nahrávání mezi sebou. Toto ovšem není téma, které bych chtěl ve svém článku rozebírat. Všechny tyto skandály jsou totiž ústy pana Johna přehlušovány siláckými řečmi, kolik toho tato strana pro své voliče dokázala. Pojďme proto porovnat jejich volební program v klíčových oblastech s tím, jak se Věci Veřejné opravdu chovají: